Fruit.nl maakt gebruik van cookies

Om onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen.

Als je hier mee akkoord gaat plaatsen we deze trackingcookies.

Ja, ik geef toestemmingNee bedankt
Zoeken
Dan eet je 't wel!
Fruitmandje
 
 

Fit met sporten en voeding

14 april 2018 - Voel je fit & gezond met deze tips!

Fit met sporten en voeding

Als je actief sport is het belangrijk dat je hier je voeding ook op aanpast. Zo veel mogelijk gezond en gevarieerd eten zorgt voor een sterker lichaam wat ook je sportprestaties verbetert. Ook kunnen bepaalde soorten voeding helpen bij het verlichten of voorkomen van spierpijn!

Zorg er ten eerste altijd voor dat je voor je work-out nog wat voedingsstoffen binnenkrijgt, dit helpt je niet alleen om beter te trainen, maar zo hou je de training ook langer vol. Sporten op een lege maag is niet fijn en zo heb je ook minder kracht. Dat is zonde, want zo kun je dus ook niet alles geven tijdens je training.

Het beste is om ongeveer een uur voordat je gaat sporten nog wat te eten, bij voorkeur een stuk fruit. Hier zit namelijk veel energie in, wat je wel kan gebruiken bij je work-out! Een banaan, een stuk mango of wat druiven zorgen voor extra energie en worden snel verteerd. Ook watermeloen is een goede vrucht om te eten voor je work-out, hierin zit namelijk veel kalium en vitamine B6, dit helpt bij het voorkomen van spierpijn, altijd fijn!

Na je training is het belangrijk dat je een maaltijd eet die gevuld is met koolhydraten en eiwitten. Het beste is om dit binnen ongeveer een half uur na je training te doen. 

De koolhydraten zorgen ervoor dat je energievoorraad weer wordt aangevuld. De eiwitten kunnen je spierpijn voorkomen of verlichten, deze zorgen namelijk voor het herstel en opbouw van je spieren.

Antioxidanten in fruit

Tijdens het sporten worden er vrije radicalen geproduceerd door de verbranding van eiwitten, vetten en koolhydraten. Dit kan schade aanrichten in je lichaam en om dit te voorkomen is het belangrijk dat je genoeg antioxidanten binnenkrijgt. Maar waar zitten die antioxidanten nou eigenlijk in? 

Eigenlijk bevatten alle soorten fruit antioxidanten, maar er zijn wel een aantal fruitsoorten die hierin uitblinken. De meeste antioxidanten vind je in rood en paars fruit, zoals kersen en druiven, een granaatappel, maar ook in citrusvruchten en kiwi’s. Ook avocado’s bevatten veel antioxidanten en daarnaast ook gezonde vetten.

Kokoswater na het sporten

Kokoswater is een heerlijke dorstlesser, bevat weinig calorieën en is gezond om te drinken. Ook na het sporten is dit erg goed voor je! Kokoswater bevat namelijk vitaminen en mineralen. Als je dit na het sporten drinkt, dan vul je hiermee dus ook snel je vitaminen- en mineralenverlies aan.

Recepten voor een fitte lifestyle 

Op onze website staan ook lekkere recepten die goed passen bij een fitte lifestyle, waarmee je sterker, fitter maar vooral ook gelukkiger wordt! Probeer bijvoorbeeld eens een lekkere smoothie met pindakaas, banaan en havermout of pannenkoekjes gemaakt van banaan en havermout. De pannenkoekjes zijn vooral lekker als ontbijt! Tip voor de zaterdagochtend ;-) En wist je trouwens dat banaan zorgt voor extra energie en helpt tegen een ochtendhumeur? Win-win! 

 Bekijk alle berichten