Zoeken
Dan eet je 't wel!
Fruitmandje
 

Fruit en sporten

Sportprestaties zijn niet alleen afhankelijk van je training, maar ook van je voeding. Door gezond en gevarieerd te eten zorg je voor een sterker lichaam wat ook je sportprestaties verbetert.

Gezond eten is belangrijk bij het sporten, het helpt namelijk bij het sterker maken van je lichaam. Als je zorgt dat je voor het sporten nog wat voedingsstoffen binnenkrijgt, dan helpt je dit uiteindelijk ook om beter te trainen en om langer vol te houden. Ook kan bepaalde voeding je helpen bij het voorkomen van blessures en het verlichten van spierpijn. Eten voor het sporten is dus erg belangrijk!

Wat kun je het beste eten voor het sporten?

Het beste is om ongeveer een uur voordat je gaat sporten nog wat te eten, bij voorkeur een stuk fruit. Een banaan, een stuk mango of wat druiven zorgen voor extra energie en worden snel verteerd. Dit zijn dus ideale fruitsoorten om te eten voor het sporten! Ook watermeloen is een goede vrucht om te eten voor het sporten. In watermeloen zit veel kalium en vitamine B6, dit helpt bij het voorkomen van spierpijn.

Na je training is het belangrijk dat je een maaltijd eet die gevuld is koolhydraten en eiwitten.

De koolhydraten zorgen ervoor dat je energievoorraad weer wordt aangevuld. De eiwitten kunnen je spierpijn voorkomen of verlichten, deze zorgen namelijk voor het herstel en opbouw van je spieren.

Het beste is om binnen ongeveer een half uur na je training een goede maaltijd te eten. Dit helpt je lichaam om te herstellen na een training en zorgt voor een goed energieniveau.

Antioxidanten in fruit

Tijdens het sporten worden er vrije radicalen geproduceerd. Dit komt door de verbranding van eiwitten, vetten en koolhydraten. In je lichaam kan dit schade aanrichten. Om dit te voorkomen is het belangrijk om genoeg antioxidanten binnen te krijgen.

Eigenlijk bevatten alle soorten fruit antioxidanten, echter zijn er een aantal fruitsoorten die meer antioxidanten bevatten dan andere soorten fruit. Altijd goed dus om na het trainen nog wat fruit te eten!

De meeste antioxidanten vind je in rood en paars fruit, zoals kersen en druiven, een granaatappel, maar ook in citrusvruchten en kiwi's. Ook avocado's bevatten veel antioxidanten en daarnaast ook gezonde vetten.

Kokoswater na het sporten

Kokoswater is een heerlijke dorstlesser, bevat weinig calorieën en is gezond om te drinken.

Ook na het sporten is dit erg goed voor je! Kokoswater bevat namelijk vitaminen en mineralen. Als je dit na het sporten drinkt, dan vul je hiermee dus ook snel je vitaminen- en mineralenverlies aan.

wil je graag vers kokoswater? Bestel dan onze sapbox met 6 verse drinkkokosnoten!

 

Recepten

Zoals je hebt gelezen is fruit erg belangrijk bij het verbeteren van je sportprestaties en het voorkomen van blessures en spierpijn. Hieronder vind je een aantal lekkere recepten met verschillende soorten fruit, die je hierbij helpen!

Smoothie met pindakaas en banaan
Deze smoothie is ideaal om te drinken na het sporten, wegens onder andere de hoeveelheid eiwitten. Dit is erg goed voor je lichaam als je net intensief hebt getraind, en ook nog eens erg lekker!

Havermout banaan pannenkoekjes ​
Deze pannenkoekjes zijn ideaal voor een gezond ontbijt, maar ook lekker voor na het sporten of als snack tussendoor. Ook vind je bij dit recept de bereidingswijze voor bananitos compôte op de pannenkoekjes.

Blauwe bessen en banaan smoothie​
Deze fruitsmoothie bevat zowel blauwe bessen en banaan, hierin zitten daarom onder andere antioxidanten en koolhydraten, wat goed is na het sporten. 

Kokoswater smoothie
Kokoswater vult na het sporten je mineralen- en vitaminenverlies snel weer aan. In deze smoothie zit ook banaan, kiwi en spinazie om je lichaam te helpen bij het herstel. 

wil je meer fruit eten? probeer dan onze fruitbox met minimaal 5 verschillende soorten fruit!

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Recepten van fruit.nl