Zoeken
Dan eet je 't wel!
Fruitmandje
 

Fruit voor je gezondheid

De gezondheidsraad adviseert ons minimaal 2 stuks fruit (oftewel 200 gram) per dag te eten. Echter is het niet alleen belangrijk om deze 2 stuks fruit te eten, maar ook de variatie van het fruit wat je eet is erg belangrijk.

Elk stukje fruit heeft zijn eigen goede eigenschappen, vitamines, vezels en antioxidanten. In onze fruitboxen zitten daarom altijd minimaal 5 verschillende fruitsoorten, zodat je bijna elke dag een ander stukje fruit kunt eten om zo voldoende vitamines en voedingsstoffen binnen te krijgen.

Een goed gevulde fruitschaal met gevarieerd fruit nodig uit om meer fruit te eten. Als het toch op de fruitschaal ligt, wordt het ook gemakkelijker om snel even tussendoor een gezonde snack te eten.

 

Wist je dat…

De appel in Nederland de meest populaire fruitsoort is? Hierna komen de sinaasappel, banaan en de mandarijn. Deze fruitsoorten vind je daarom ook bijna wekelijks terug in onze fruitbox!

Ook zijn er veel exotische vruchten die erg lekker zijn, maar die in Nederland erg onbekend zijn!

Daarom zit in onze fruitboxen ook elke week een andere exotische vrucht. Ken je bijvoorbeeld al de pitahaya, de baby ananas of de mangistan?

Veel van dit soort exotisch fruit wordt in Nederland niet verkocht in de winkels, maar zijn wel erg lekker! Het meeste exotische fruit komt allemaal uit verschillende landen en gebieden, zoals Mexico, Indonesië, Chili, Peru en India.

Omdat exotisch fruit ook erg lekker kan zijn, willen we je zo veel mogelijk kennis laten maken met deze fruitsoorten. Het meeste exotische fruit is niet alleen lekker, maar ook mooi om te zien! 

Dit maakt je fruitschaal natuurlijk alleen maar mooier en zorgt ervoor dat je sneller een stukje (onbekend) fruit pakt en dus meer variatie krijgt in je voeding! 

 

Elke fruitsoort bevat verschillende voedingsstoffen die belangrijke gezondheidseffecten hebben. 

Wanneer je niet voldoende varieert met eten en dus ook niet met je fruit, kan dit er voor zorgen dat je niet voldoende verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. 

Fruit is erg gezond! Fruit is rijk aan vitamines, mineralen maar ook aan voedingsvezels. Verschillende onderzoeken laten zien dat een hoge inname van fruit (en groente) het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Om deze reden wordt er geadviseerd om zeker minimaal 200 gram fruit te eten op een dag. En hoe fijn is het als je niet elke dag alleen maar kan kiezen uit een banaan of een appel, maar dat je een fruitschaal vol hebt zodat je elke dag wat anders kan eten?

Gezondheidsweetjes over fruit

  • Aardbeien zijn goed voor hart- en bloedvaten en voor de bloeddruk.
  • Het eten van frambozen draagt bij aan een gezonde huid. Ook kunnen frambozen de klachten bij astma, hooikoorts en eczeem verlichten.
  • Foliumzuur is nodig voor de groei van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Aardbeien en sinaasappels bevatten veel foliumzuur. 
  • Fruit is een goede bron van voedingsvezels welke belangrijk zijn voor een goede darmwerking.
  • Blauwe bessen bevatten de meeste vezels per 100 gram. In 100 gram blauwe bessen zitten 4 keer zoveel vezels als in een appel.

Ook het liefst een gevulde fruitschaal met gevarieerd fruit? Bestel dan onze fruitbox!

Welk fruit is gezond?

Eigenlijk is al het fruit gezond, maar sommige fruitsoorten bevatten voedingsstoffen die extra goed zijn voor je gezondheid.

Aardbeien
Aardbeien bevatten veel vitamine C, mangaan, kalium en foliumzuur. Het eten van aardbeien is onder andere goed voor je weerstand en het helpt je lichaam bij de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Ook zit er quercetine in aardbeien, net zoals bij druiven. Dit kan helpen bij het verminderen van allergieklachten.

Ananas
In de ananas zit veel vitamine C en mangaan. De ananas is goed voor je spijsvertering en het remmen van ontstekingen.

Appels
In appels zitten veel antioxidanten en vezels wat onder andere de spijsvertering bevordert.

Avocado
Avocado is erg gezond; er zitten veel gezonde vetten en kalium in de avocado wat goed is voor je hart.

Bananen
In bananen zit onder andere kalium, magnesium vitamine B6 en vitamine A. Bananen kunnen bloeddrukverlagend werken en zijn daarnaast ook goed voor het ontspannen van de spieren en het verbeteren van je gezichtsvermogen.

Blauwe bessen
Blauwe bessen zijn goed voor je weerstand en bevatten onder andere vezels, vitamine C en veel antioxidanten.

Bramen
Bramen bevatten veel vezels, antioxidanten, verschillende vitamines en mineralen. Het eten van bramen kan helpen bij het remmen van ontstekingen en ook kan het helpen bij het verlagen van je risico op bepaalde ziektes.

Citroenen
Citroenen zijn rijk aan vitamine C en flavanoïden. Door bepaalde stoffen werken de citroenen ontgiftend, het verbetert je weerstand en het eten van citroenen helpt ook bij het remmen van ontstekingen.

Cranberries
In cranberries zit veel vitamine C, E, koper en mangaan. Ook bevat het bepaalde plantenstoffen die urineweginfecties kunnen voorkomen.

Druiven
Rode en paarse druiven bevatten veel voedingsstoffen en vitamines. Er zit veel vitamine C in druiven wat goed is voor de gezondheid van de huid. Ook zit er quercetine in druiven, dit heeft een ontstekingsremmend effect en kan helpen bij het verminderen van allergieklachten.

Granaatappel
Een granaatappel bevat onder andere foliumzuur en vitamine C. De granaatappel heeft mogelijk goede effecten op het verlagen van je cholesterolgehalte, het verlagen van de bloeddruk en het verbeteren van je immuunsysteem.
Grapefruits

Grapefruits bevatten veel vitamine C maar daarnaast onder andere ook vitamine A, kalium, magnesium en ijzer. Grapefruits zijn erg voedzaam, ze zijn onder andere goed voor je cholesterol en de grapefruit kan ook helpen bij het voorkomen van nierstenen.

Kersen
Kersen bevatten veel vezels, vitamine C en kalium. Daarnaast bevatten ze ook veel antioxidanten wat helpt bij het remmen van ontstekingen. Ook bevatten kersen veel melatonine wat goed is voor het slapen. Dit is dus een ideale snack voor ’s avonds!

Kiwi
Kiwi’s bevatten veel vitamine B, C en E. Dit draagt bij aan een goede weerstand. Ook bevatten kiwi’s veel vezels wat goed is voor je spijsvertering.

Mango
De mango bevat veel vitamine A, vitamine C, kalium en magnesium. Deze voedingsstoffen zijn goed voor onder andere het versterken van je immuunsysteem, gezonde botten en een goed gezichtsvermogen.

Papaja
De papaja bevat veel antioxidanten en voedingsstoffen. Het eten van de papaja bevordert je spijsvertering, het is goed voor je cholesterol en kan het je risico op kanker verlagen.

Sinaasappels
Sinaasappels zijn erg gezond! Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat verse sinaasappelsap niet gezond zou zijn. Een glas sinaasappelsap bevat rond de 100 calorieën, dus meerdere glazen op een dag is inderdaad niet heel gezond. Echter bevat sinaasappelsap natuurlijk ook veel andere stoffen. Het is dus niet even ‘ongezond’ als een glas frisdrank. In sinaasappelsap zit bijvoorbeeld weer erg veel vitamine C en vezels. Vitamine C zorgt onder andere voor een verbeterde weerstand. Een glaasje verse sinaasappelsap in de ochtend kan dus geen kwaad!
Watermeloen

Watermeloen is erg gezond, het bevat veel vitamine A en C maar ook veel antioxidanten. Watermeloen is ook een van de meest hydraterende fruitsoorten omdat het voor 92% procent bestaat uit water. In watermeloen zit ook veel kalium en vitamine B6 wat helpt bij het voorkomen van krampen.